TY - CHAP U1 - Konferenzveröffentlichung A1 - Bärtl, Mathias ED - Frank, Andreas ED - Krauss, Stefan ED - Binder, Karin T1 - Lerntrails und Augmented Reality: Technische, organisatorische und konzeptionelle Gestaltungsspielräume T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2019: 53. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik N2 - Die Möglichkeit zur digitalen Verbindung geographischer Orte mit Aufgaben, Herausforderungen oder Lernmaterialien hat eine Vielzahl von Anwendungen auch außerhalb der Mathematikbildung inspiriert. Dieser Beitrag stellt eine exemplarische Auswahl solcher Applikationen vor und versucht, die technischen, organisatorischen und konzeptionellen Gestaltungselemente zu systematisieren. Die Ausführungen sollen als Anregung bei der Anlage von Mathematiktrails sowie bei der Weiterentwicklung technischer Lösungen für den Lehreinsatz dienen. KW - Mathematikunterricht KW - Augmented Reality KW - Lerntrails KW - Mathematiktrails Y1 - 2019 UR - 978-3-95987-124-2 (eBook) UR - http://hdl.handle.net/2003/38731 SN - 978-3-95987-123-5 (Print) SB - 978-3-95987-123-5 (Print) U6 - https://dx.doi.org/10.17877/DE290R-20650 DO - https://dx.doi.org/10.17877/DE290R-20650 N1 - Konferenz: 53. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, 04. bis 08. März 2019 in Regensburg SP - 1209 EP - 1212 PB - WTM-Verlag CY - Münster ER - TY - CHAP U1 - Konferenzveröffentlichung A1 - Korn, Oliver A1 - Buchweitz, Lea A1 - Rees, Adrian A1 - Bieber, Gerald A1 - Werner, Christian A1 - Hauer, Klaus T1 - Using Augmented Reality and Gamification to Empower Rehabilitation Activities and Elderly Persons. A Study Applying Design Thinking T2 - AHFE 2018: Advances in Artificial Intelligence, Software and Systems Engineering N2 - We present the design of a system combining augmented reality (AR) and gamification to support elderly persons’ rehabilitation activities. The system is attached to the waist; it collects detailed movement data and at the same time augments the user’s path by projections. The projected AR-elements can provide location-based information or incite movement games. The collected data can be observed by therapists. Based on this data, the challenge level can be more frequently adapted, keeping up the patient’s motivation. The exercises can involve cognitive elements (for mild cognitive impairments), physiological elements (rehabilitation), or both. The overall vision is an individualized and gamified therapy. Thus, the system also offers application scenarios beyond rehabilitation in sports. In accordance with the methodology of design thinking, we present a first specification and a design vision based on inputs from business experts, gerontologists, physiologists, psychologists, game designers, cognitive scientists and computer scientists. KW - Augmented Reality KW - Gamification KW - Rehabilitation Y1 - 2018 SN - 2194-5357 SS - 2194-5357 SN - 978-3-319-94229-2 SB - 978-3-319-94229-2 U6 - https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-94229-2_21 DO - https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-94229-2_21 VL - 787 SP - 219 EP - 229 PB - Springer CY - Cham ER -