Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
  • search hit 7 of 47
Back to Result List

Digitale Bildung in Unternehmen - Kriteriengestützte Bewertung digitaler Lerntools

  • Die Corona-Krise hat viele Bereiche getroffen und verändert. Unter anderem auch die Digitalisierung in verschiedenen Branchen. Nicht nur die Wirtschaft, sondern auch Strukturen und Prozesse innerhalb von Unternehmen wurden beeinflusst. Darunter auch die Lernstrukturen. Zwar gab es zu dieser Zeit bereits erste Ansätze vom digitalen Lernen, jedoch hauptsächlich in der Form Lerninhalte digital zurDie Corona-Krise hat viele Bereiche getroffen und verändert. Unter anderem auch die Digitalisierung in verschiedenen Branchen. Nicht nur die Wirtschaft, sondern auch Strukturen und Prozesse innerhalb von Unternehmen wurden beeinflusst. Darunter auch die Lernstrukturen. Zwar gab es zu dieser Zeit bereits erste Ansätze vom digitalen Lernen, jedoch hauptsächlich in der Form Lerninhalte digital zur Verfügung zu stellen, ergänzend zur Präsenzlehre. Durch die Kontaktbeschränkungen während der Pandemie konnten Arbeitsprozesse nicht mehr wie gewohnt ablaufen. Plötzlich waren Lösungen gefragt, welche die räumliche Distanz beim Lehren und Lernen überwinden können. Lernprozesse wurden also durch eine digitale Hürde erschwert. Auch das gemeinsame Lernen über Präsenzseminare und Schulungen vor Ort wurden unterbunden. Die Leute sahen sich gezwungen sich digital zu vernetzen. An dieser Stelle rückten sogenannte Kollaborationstools für Arbeits- und Lernprozesse stärker in den Fokus. Kollaborationstools sind Softwarelösungen, die digitale Zusammenarbeit an Projekten, Dokumenten und die gemeinsame Kommunikation, sowohl in der Arbeitswelt, als auch im Bereich Bildung fördern. Prozesse wurden nach und nach auf die Notwendigkeit der digitalen Gegebenheiten angepasst. Lerneinheiten zwischen Lernenden und Lehrenden fanden vermehrt über Videoanrufe statt, Inhalte wurden digital ausgetauscht und Ergebnisse wurden über digitale Wege geteilt, kontrolliert und korrigiert.show moreshow less
  • The Corona crisis affected and changed many areas of life. Due to contact restrictions during the pandemic, work and learning processes could no longer proceed as usual. Suddenly, solutions were needed that could overcome the physical distance in teaching and learning. At this point, tools for collaborative digital learning gained value. Since the market of collaboration tools is constantlyThe Corona crisis affected and changed many areas of life. Due to contact restrictions during the pandemic, work and learning processes could no longer proceed as usual. Suddenly, solutions were needed that could overcome the physical distance in teaching and learning. At this point, tools for collaborative digital learning gained value. Since the market of collaboration tools is constantly changing, this bachelor thesis analyzes and evaluates six well-known ones: Microsoft Teams, Zoom, Discord, Gather, Wonder and TriCAT. The evaluation is based on criteria. To determine the criteria, semi-structured expert interviews were conducted and evaluated according to Mayring's method. On this basis, the criteria were weighted so that a utility analysis could be performed. The results of this analysis were used to evaluate the benefits of the individual collaboration tools for companies. The most important criterion for the use of collaboration tools in companies is data protection and security. It turned out that this can be a knockout criterion. This is followed by stability. Usability is in third place. Close behind comes interaction. In last place, with significantly less weighting, the success measurement of the tools was evaluated. The results of the utility analysis show that MS Teams and Zoom achieve the highest score of all tools. However, MS Teams beats Zoom primarily due to a data structure that can be created together. During the interviews, it became apparent that a tool should be used depending on the learning purpose. If the focus is on social interaction, Gather, Wonder or TriCAT should be used. TriCAT is particularly suitable for individual learning scenarios. Discord, on the other hand, is suitable for a simple exchange of topics without focusing on interaction. However, this tool cannot be recommended for companies due to a lack of data protection. The responses in the interviews also show that digital learning is becoming increasingly important in companies. It is therefore important to constantly promote it as a company so that the attractiveness of digital learning for employees increases. They can benefit from advantages such as location-independent learning. The market for collaboration tools should be constantly analyzed in order to be able to use the best tools for the company's individual learning purposes.show moreshow less

Download full text files

  • Bachelorthesis_OPUS_CO.pdf
    deu

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Document Type:Bachelor Thesis
Zitierlink: https://opus.hs-offenburg.de/6174
Bibliografische Angaben
Title (German):Digitale Bildung in Unternehmen - Kriteriengestützte Bewertung digitaler Lerntools
Author:Corinna Ottmar
Advisor:Frank Habann, Robert Gücker
Year of Publication:2022
Granting Institution:Hochschule Offenburg
Page Number:XXVIII, 89
Language:German
Inhaltliche Informationen
Institutes:Fakultät Medien (M) (ab 22.04.2021)
Institutes:Abschlussarbeiten / Bachelor-Studiengänge / MI
DDC classes:300 Sozialwissenschaften / 330 Wirtschaft
GND Keyword:Digitalisierung; E-Learning; Unternehmen
Tag:Digitales Lernen; Kollaborationstools
Formale Angaben
Open Access: Closed 
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt
SWB-ID:185320806X