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Decrease of non-responder rate is the main chal-lenge in cardiac resynchronization therapy. The problem could be solved, partly, in the follow-up by consequent indi-vidualization of hemodynamic pacing parameters. The eso-phageal electrogram feature of the Biotronik ICS 3000 programmer was used in the follow-up of 20 heart failure patients carrying implants for cardiac resynchronization therapy. Adverse hemodynamic programming of the sensed and paced AV delay could be easily observed and replaced by the individual optimal duration in 3 patients (15%) VDD and DDD operation.This result proves the value of esophageal electrogram recording CRT follow-up.
Das Ausmaß der elektrischen ventrikulären Desynchronisation bei reduzierter linksventrikulärer Funktion ist von Bedeutung für den Erfolg der Resynchronisationstherapie der Herzinsuffizienz mit biventrikulärer Stimulation. Das Ziel der Untersuchung besteht in der nichtinvasiven Messung der elektrischen inter-ventrikulären Desynchronisation mit und ohne ischämische Herzerkrankung bei kardialen Resynchronisationstherapie Respondern. Bei Patienten mit 25,3 ± 7,3 % reduzierter linksventrikulärer Ejektionsfraktion und 166,9 ± 38,5 ms QRS-Dauer wurde das transösophageale linksventrikuläre EKG abgeleitet. Die QRS-Dauer korrelierte mit dem interventrikulären und links-ventrikulären Delay bei Resynchronisationstherapie Respondern mit nicht-ischämischer Herzerkrankung.